سیستم حسابداری
سیستم حسابداری به عنوان قلب تپنده فرآیند مالی هر واحد، باید بنحوی طراحی شود که قابلیت سازگاری و انعطاف با هر نوع ساختار مالی را داشته باشد.
در این راستا با فراهم آوردن ساختار منعطف و نامتقارن درختی در طراحی کدینگ حسابداری، هم در تعریف حسابها و هم در تعریف تفصیلیها، گام اول را جهت تسهیل در سازگاری با هر نوع ساختار مالی، برداشته است.
درگام بعدی به بسط امکانات موجود در محیط سند پرداخته شد، بنحوی که به کاربر اجازه میدهد از فیلدهای موجود به طور بهینه استفاده نماید، برخی از پرکاربردترین این فیلدها عبارتند از: استفاده از 5 نوع تفصیلی یکتا و شناور در محیط سند که به همراه حساب مرتبط با آن سند 6 سطحی را در اختیار کاربر قرار میدهد، امکان درج شماره و تاریخ عطف، شماره و تاریخ سررسید، درج تعداد در رخدادهای مالی، درج مبلغ ارز، شرح عملیات و ...
گام سوم مربوط به گزارشات میباشد، گزارشات روتین حسابداری، همچون دفتر کل، دفتر معین، تراز آزمایشی و ...
گزارشات با رویکرد جستجو: همچون جستجو در شرح اسناد که میتواند مبلغ خاص، قسمتی از شرح سند و... را در قالب یک گزارش به ترتیب دلخواه و در محدوده زمان خاص در اختیار کاربر قرار دهد
گزارشات با رویکرد تحلیل همراه با نمودارهای آماری: همچون تفکیک حساب به تفصیلیهای مرتبط، تفکیک تفصیلی به حسابهای مرتبط، تفکیک تفصیلی به تفصیلی، گزارشات ماتریسی و...
در گام دیگر، قرار دادن امکان ساخت فرم چاپی و نمایشی، بنحوی که کاربر بسهولت و بصورت نامحدود میتواند فرمهای چاپی و نمایشی به دلخواه بسازد و از آنها استفاده نماید.
چکيده مشخصات :
- بهرهگیری از ساختار درختی قابل انعطاف برای تعریف حسابها و تفصیلیها و امکان بسط ساختار درختی تا 20 سطح
- بکارگیری امکانات جامع و گسترده در محیط سند، جهت تسهیل در کاربری و تنوع در گزارش گیری
- اخذ گزارش های متنوع از سیستم با رویکرد جستجو و تحلیل، با امکان محدود کردن گزارش به شرایط دلخواه(1) ، محدوده زمانی خاص (2) و مرتب سازی گزارش براساس آیتم مورد نظر (3)
- وجود ارتباط معنیدار بین گزارش های تحلیلی سیستم و امکان دسترسی سریع به اسناد تشکیل دهنده گزارش، بدون خروج از گزارش و امکان مرور حسابها
- امکان اخذ گزارشهای ماتریسی متنوع از ترکیب حساب و تفصیلی و ساخت گزارش های دلخواه توسط کاربر
- امکان انتقال گزارش های حاصله از سیستم به محیط اکسل و اخذ نمودارهای تحلیلی متناظر با گزارش دلخواه
- امکان اخذ تراز گروه بندی شده کلان با شرایط و طبقه بندی دلخواه
- امکان تصفیه رخدادها و مغایرتگیری اتوماتیک بانکی و ذخیره صورت مغایرت حاصله
- امکان استفاده از مبلغ ارز دلخواه در کنار مبلغ ریال در اسناد حسابداری، با امکان بهره گیری از تبدیل ارز با توجه به نرخ تبدیل، در گزارشات حاصله
- امکان پشتیبانی از شعب با بهرهگیری از یک نسخه از نرم افزار، محدود کردن حسابها، تفصیلیها (1)، اسناد (2) وگزارشات (3) به یک بخش خاص
سیستم دریافت و پرداخت :
یکی از مهمترین نگرانیهای مدیران مالی، بروز مشکلات ناشي از کمبود وجوه نقد میباشد. به عبارتي کنترل و نظارت بر گردش وجوه نقد از جمله مهمترين و پر اهميتترين موضوعات موجود در شرکتها و سازمانها ميباشد.
اين نرمافزار که به عنوان بخشي از سيستم مالي يکپارچه نوسا می باشد در آن مواردي نظير کنترل وجوه نقد، برآورد نقدینگی، پشتیبانی از انواع مدلهای ثبت رخدادهای دریافت و پرداخت، تسهيلات دريافتي و پرداختي و سررسيد آنها، چاپ چک و انواع رسيدها و پيگيري مدارک دريافتني و پرداختني پيادهسازي شده است.
چکيده مشخصات :
- پیش بینی و پیاده سازی کلیه عملیات روتین دریافت پرداخت (اعم از نقدی، پرداختنی، دریافتنی، انتظامی) در قالب روالهای دریافت و پرداخت، جهت ثبت اتوماتیک سند دریافت و پرداخت
- کنترل و بررسی درستی ثبتهای صورت گرفته توسط کاربر از نظر ماهیت حسابداری در سیستم دریافت و پرداخت و امکان ردیابی و اصلاح خطا
- چاپ چکهای صادره و پشتیبانی از فرمهای چک متداول در بانکها، با امکان تعریف فرم چاپ چک جدید توسط کاربر
- تعریف و صدور انواع رسید دریافت و پرداخت و امکان ابطال آنها (با حفظ سابقه)
- محاسبه راس اقلام دریافتنی یا پرداختنی و حفظ کاربرگهای مربوط
- اخذ گزارشهای تحلیلی متنوع و به هنگام با امکان تفکیک بر اساس میزان چکهای نقد شده، سررسید گذشته، نقد نشده، سر رسید آینده، با توجه به محدوده زمانی دلخواه
- امکان برآورد نقدینگی شرکت با توجه به تاریخ سر رسید در محدوده زمانی دلخواه به تفکیک بر اساس دریافتی ها ، پرداختی ها و اسناد در جریان وصول بانکهای مختلف
- امکان ساخت گزارشات پارامتریک دلخواه بصورت آماده برای دسترسی آسان کاربر در جهت پیگیری سریع مدارک دریافت و پرداخت
- یکپارچگی کامل نرم افزار دریافت و پرداخت با سیستم حسابداری و تاثیر بلادرنگ رخدادهای ثبت شده در هر یک از نرم افزارها در گزارشات
سیستم انبار و کنترل موجودی :
ساختار این سیستم به نحوی پیاده سازی شده است که با سایر سیستمهای نوسا بصورت یکپارچه کارمیکند، و در کنار سایر زیر سیستمها، تشکیل سیتم مالی یکپارچه نوسا را میدهد. نرمافزاري براي کنترل فيزيکي موجوديهاي مواد و کالا و همچنين تسهيل عمليات مالي مربوط (ورود و خروج کالاها).
چکيده مشخصات :
- استفاده از ساختار درختی قابل تعمیم تا 20 سطح برای طبقه بندی کالاها، مراکز تاٌمین و مصرف، محلهای جغرافیایی و....
- تدوین مشخصات کالا از قبیل کد میله ای، شماره فنی، شرح، بهای نرمال، حدود بحرانی جهت استفاده بهینه از سیستم انبار
- امکان تخصیص یک کالا به چندین انبار و تعیین محل نگهداری کالا در هر انبار، امکان شمارش کالا به تفکیک انبار یا بر حسب محل نگهداری کالا و ثبت اتوماتیک برگه انبارگردانی
- امکان تعریف و استفاده از چندین واحد فرعی مختص کالا با ضریب تبدیل به واحد اصلی
- امکان تعیین بهای استاندارد برای کالا به ازای محدوده زمانی دلخواه و محاسبه انحرافات و ثبت سند حاصله بصورت اتوماتیک توسط سیستم
- تعریف بچهای کالا به همراه تاریخ ورود و تاریخ انقضاء، همراه با کنترل ورود و خروج کالا بر حسب بچ و گزارشات متنوع از کالاهای بچ پذیر
- تدوین الگوی عملیات مالی برای کالا جهت ثبت اتوماتیک سند متناظر با هر رخداد انبار
- امکان تبدیل بهای موجودی کالاها به بهای دلخواه در گزارشگیری
- پشتیبانی از کلیه روشهای استاندارد تعیین بها در انبار شامل (میانگین، میانگین به تفکیک انبار، FIFO و شناسایی ویژه)
- امکان ثبت برگه درخواست با انواع رخدادهای درخواست ورود و خروج کالا و امکان گزارشگیری از وضعیت رخدادهای درخواست
- امکان اخذ گزارش از گردش و موجودی یک کالا یا تمام کالاها به تفکیک، در یک محدوه زمانی خاص
- امکان محدود کردن گزارشهای انبار بر اساس المانهای مورد نیاز با توجه به شرایط دلخواه
- یکپارچه بودن کامل نرم افزار انبار با سایر زیر سیستمهای نوسا و تاثیر بلادرنگ رخدادهای انبار در گزارشات حسابداری
سیستم فروش :
وظيفه اصلي اين نرمافزار، مستند نمودن عمليات فروش شرکتها، موسسات و سازمانها ميباشد. کليه عمليات فروش از صدور پيشفاکتور و درخواست تا صدور حواله، صدور فاکتور فروش و سند فروش در اين سيستم صورت ميپذيرد. با استفاده از ساختار يکپارچه، آمار فروش محصولات، بدهي مشتريان، پورسانت نماينده، بازارياب و انجام دهنده خدمات به صورت همزمان در سيستم ثبت ميشوند.
سيستم فروش با ساير نرمافزارهاي سيستم يکپارچه مالي نوسا در ارتباط است. ارتباط اين سيستم با حسابداري به صورت استفاده از حسابها و تفصيليهاي سيستم و نيز تنظيم رخدادهاي مالي در قالب سندهاي فروش متصل با فاکتور فروش بوده، همچنين ارتباط سيستم فروش با سيستم دريافت و پرداخت به کمک استفاده از تاريخ سررسيد در رخدادهاي فروش و اخذ گزارشهاي سررسيدي از اين رخدادها در سيستم دريافت و پرداخت، برقرار است.
از طرفي ارتباط سيستم مذکور با انبار نيز به صورت استفاده از مراکز و کالاها و نيز برگهها و رخدادهاي درخواست و خروج کالا ميباشد.
لازم به ذکر است، کنترل اعتبار مشتريان از طريق سيستم فروش و با توجه به برآيند رخدادهاي کليه سيستمها، قابل انجام ميباشد.
چکيده مشخصات :
- ساختار درختی و قابل انعطاف برای تعریف کالاها، خدمات، مشتریان، بازاریابها، انجام دهنده خدمات، محلهای جغرافیایی و.... با امکان بسط ساختار درختی تا 20 سطح و امکان گزارشگیری از هر کدام از سطوح بصورت مستقل
- امکان انتخاب مسیر طی شده از ثبت پیش فاکتور تا صدور فاکتور و امکان ردیابی هر یک از مسیرها بصورت مستقل
- امکان تعریف هر یک از المانهای دخیل در برگههای فروش بر حسب نیاز کاربر شامل ( نوع فروش، مرکز فروش، نحوه پرداخت، شرایط تحویل و ....)
- امکان قیمت گذاری و تعیین تعرفه برای کالاها یا خدمات با توجه به شرایط و محدوده زمانی دلخواه
- امکان تعریف قانون مکمل بها جهت تکمیل فرآیند فروش شامل محاسبه پورسانت نماینده، بازاریاب، انجام دهنده خدمات و کلیه کسورات و اضافات مرتبط
- امکان محاسبه و درج رخدادهای موثر در تعیین بها شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و ... بصورت اتوماتیک در برگههای فروش
- امکان کنترل اعتبار مشتری در زمان ثبت رخدادهای فروش
- امکان اخذ گزارشات سرجمع بر حسب کالا یا خدمت، مشتری، نماینده فروش، بازاریاب، طرف بدهکار، انجام دهنده خدمات، دریافت کننده پورسانت، مرکز فروش، روش پرداخت، شرایط تحویل، نوع فروش و محل جغرافیایی در گزارشهای فروش
- امکان اخذ گزارشهای یکپارچه از ترکیب سیستم انبار و فروش و اخذ نمودار متناظر
- یکپارچه بودن کامل سیستم فروش با سایر نرمافزارهای نوسا و تاثیر بلادرنگ رخدادهای هریک از نرم افزارها بر روی یکدیگر و امکان اخذ گزارشهای یکپارچه از تمام زیر سیستمها در نرم افزار حسابداری
سیستم حقوق و دستمزد :
این سیستم برای انواع نظام های حقوق و دستمزد قابل استفاده می باشد.
در راستای غنای هر چه بیشتر نسل جدید نرم افزار، مفهوم جدید و گسترده ای به نام رخداد نیز به عنوان یک ابزار اختیاری به نرم افزار اضافه شده است که کارکردهای زیادی خواهد داشت. به عنوان نمونه، اگرچه محاسبه حقوق و دستمزد در مقاطع ماهانه انجام و ثبت میگردد، اما ممکن است اطلاعات حکمی پرسنل در وسط ماه تغییر کند؛ در این شرایط می بایست توانایی ثبت حکم جدید و اعمال آن در محاسبات را از روز صدور آن داشته باشیم. چنین فرآیندی در سیستم توسط رخدادها ثبت خواهد شد. و یا رویدادهای موثر در کارکرد پرسنل، مانند ساعات و روزهای حضور و غیاب وجود دارند که محاسبه حقوق به آن ها وابسته هستند، در نتیجه شرکت ها را نیازمند سیستم های جانبی می کند. این سیستمها نه تنها پارامترها و انعطاف نرم افزار شرکت نوسا را ندارند، بلکه به دلیل عدم ارتباط با نرم افزار حقوق و دستمزد، توجیه این روند را نیز در اختیار قرار نمی دهند.
از آنجا که انواع این رویدادها متنوع است، شرکت نوسا در نرم افزار پرسنلی و حقوق و دستمزد خود اقدام به تهیه ابزاری با نام رخداد کرده که بتوان به ازای هر نوع رخداد به دلخواه کاربر، فیلد، فرم نمایشی، فرم چاپی، گزارش و همچنین روش تشکیل سند مالی به انضمام برنامه جداگانه تعریف نمود تا نه تنها نیاز کاربر را به سیستم های جانبی و پشتیبانی از آنها را رفع کند، بلکه به جامعیت و انعطاف نرم افزارهای حقوق و دستمزد معنایی نوین و بی کم و کاست ببخشد.
سیستم داراييهاي ثابت :
دارائی های ثابت هر مؤسسه جزو اقلامي از ترازنامه است که بسيار مورد توجه علاقهمندان به سرمايهگذاري يا خريداران سهام موسسه يا اعتبار دهندگان ميباشد. اين وضعيت خصوصا در موسسات توليدي (که اهم دارايي آنان را داراييهاي ثابت تشکيل ميدهند) از اهميت بيشتري برخوردار است.
از طرفي افشا و انعکاس ارزش داراييهاي ثابت و هزينههاي استهلاک در صورتهاي مالي و نيز انعکاس تغييرات بها و استهلاک داراييها (افزايش، کاهش و انتقال) مهمتر و آشناتر از آن هستند که نياز به توضيح داشته باشند.
علاوه بر اين کنترل جمعداران، محلهاي نگهداري و تحويلگيرندههاي داراييها نيز بخش مهمي از فعاليتهاي کنترل فيزيکي اموال موسسه را تشکيل ميدهند.
چکيده مشخصات :
- نگهداري اطلاعات جمعداران، محلهاي نگهداري، مراکز هزينه، گروهها و طبقات داراييها به طور جداگانه
- نگهداري اطلاعات شناسايي و کنترلي متنوع (اعم از مالي و جمعداري) براي هر دارايي
- قابليت انعطاف و تنوع اطلاعاتي که براي هر گروه از داراييها در سيستم نگهداري ميشود (امکان تعريف و درج شرحهاي توصيفي اضافي و دلخواه توسط استفاده کننده)
- امکان تعريف معينکننده براي داراييها و اخذ گزارش و آمار بر اساس آنها
- پذيرش "تغيير" در وضعيت مالي يا جمعداري داراييها به صورت "رخداد" و نگهداري تمامي سوابق آنها
- امکان رجوع به زمانهاي قبل و ارائه گزارش از وضعيت داراييها در تاريخ دلخواه (گذشته) با استفاده از رخدادها
- مرتبسازي، گروهبندي و اعمال شرايط بر روي اطلاعات، به دلخواه و توسط استفاده کننده در حين اخذ گزارش يا ورود اطلاعات
- ارائه گزارشهاي متنوع از مشخصات عمومي داراييها و رخدادها
- انواع گزارشهاي مورد نياز براي کنترل فيزيکي داراييها (جمعداري) بر اساس آخرين وضعيت يا سوابق تاريخي داراييها
- آمار داراييها بر اساس جمعدار، محل نگهداري، مرکز هزينه، انواع ورود و خروج و مانند آنها (آخرين وضعيت يا سوابق تاريخي)
- کارت عمليات و کارت اموال (عمليات مالي) يک دارايي
- گزارشهاي متنوع مالي (وضعيت، تغييرات، سرجمع، گروهبندي شده) قابل اخذ در تاريخ دلخواه
- گزارش جذب هزينههاي استهلاک توسط مراکز هزينه
- تشکيل سند حسابداري استهلاک به صورت خودکار و انتقال آن به سيستم حسابداري نوسا
- امکان تعريف فرمهاي متنوع براي هر يک از گزارشهاي سيستم (نمايشي و چاپي) توسط استفادهکنندگا