الف – مرحله قبل از آغاز شمارش

۱- انبارگردانی موجودیهای جنسی از ساعت …….. صبح مورخ ……/………/…….۱۳ آغاز و در ساعت…………… مورخ ……/………/…….۱۳ خاتمه می یابد .

۲- مسئول انبار گردانی قبلا انبار را مورد بازدید قرارداده ودرصورت وجود اشکال درهرزمینه ( چیدمان والصاق تگ کالا ؛ امکانات موردنیاز و…) قبل از شروع عملیات شمارش ؛ موارد مشاهده شده را با مسئولین مربوطه حل نماید.

۳- مشخص نمودن کلیه مواد و کالاهای ضایعاتی از دیگر موجودی ها

۴- تفکیک نمودن کلیه اقلام راکد و معیوب از دیگر موجودی ها

۵- جدا نمودن مواد و کالاهای امانی دیگران نزد شرکت از دیگر موجودی ها

۶- گروههای شمارش در قالب ………… تیم …………. نفره و مسئول ثبت که توسط مسئول انبارگردانی تعیین می گردند در زمانهای مقرراقدام به انبارگردانی می نمایند ضمنا افراد فوق الذکر قبلا آموزش کافی دیده باشند.

۷- پیش از اجرای موجودی برداری شماره وتاریخ آخرین رسیدوحواله منتهی به تاریخ شروع موجودی برداری توسط مسئول انبارگردانی اخذ و یادداشت گردد.

۸- اقلام به شکلی چیده شده باشند که شمارش به آسانی انجام پذیرد. وتگها بر تک تک کالاها نصب شده باشند و اگر کالایی مازاد بوده وچون جزء موجودی نبوده تگ ندارد باید بدان تگ سفید اختصاص یافته تا در شمارش منظور گردد

۹- در مواقع استثنائی که نیاز مبرم به ورود و خروج کالا از انبار در زمان انبارگردانی باشد حتما باید با نظارت هماهنگ کننده انجام و حواله و رسیدهای مذکور باید توسط هماهنگ کننده انبارگردانی امضا و مشخص گردد که خروج یا ورود کالا قبل و یا بعد از انبارگردانی بوده است.

۱۰- باتوجه به اعلام روزها وساعات شمارش انبار؛ به قسمت های مختلف کارگاه چند روز قبل از انبارگردانی؛لازم است عوامل اجرایی جهت برآورد ودریافت احتیاجات خود و یاصدورسندو ………… قبل ازروزهای تعیین شده به انبار مراجعه نمایند.

ب- مرحله در حین شمارش

۱- مسئولین انبارها نبایستی در امر شمارش دخالت مستقیم داشته باشند .

۲- به منظور سهولت در امر شمارش از تگ های تهیه شده که دارای سه قسمت بشرح زیر می باشد استفاده می گردد.

۳- هر قسمت دارای ( شرح – کد – واحد کالا ) نام انبار – نام و نام خانوادگی شمارشگر و ناظر می باشد .

۴- موجودی برداری توسط گروههای دونفری انجام می شود.یک فرد شمارش راانجام داده وفرددیگرضمن تائید شمارش؛ آن را ثبت نماید.تا آنجا که امکان داردیکی ازافرادگروه دونفری باید به گونه ای انتخاب گردد.که باموجودیهاآشنابوده وبه آسانی بتواند نوع ومشخصات موجودیها را با مشخصات ثبت شده تطبیق داده ودرصورتیکه مشخصات برروی اجناس نصب نشده باشد بتواند مشخصات ونوع اجناس راتشخیص دهد.

۵- چنانچه موجودیهایی براساس وزن ثبت میشونداطمینان حاصل شودتاوسائل لازم برای توزین دردسترس باشد.

۶- پس از شمارش موجودیهاو جمع آوری تگ های اولین شمارش؛ داده ها توسط مسئول ثبت اسنادبه کامپیوترواردواقلام مغایرت دار توسط تیم بعدی شمارش دوم ؛ ودرصورت مغایرت بعدی درشمارش سوم توسط تیم جدیدشمارش وشمارش سوم نهایی تلقی میگردد.

۷- برای جلوگیری از شمارش مجددویاشمارش نشدن پاره ای ازموجودیها؛ شمارش بایستی به شکل اصولی انجام پذیرد ومثلاُموجودیها را ردیف به ردیف (ازابتدا تاانتها) شمارش نموده واجناس شمارش شده راباعلامت گذاری مشخص نمائید.

۸- امضاء تمام تگ های شمارش و هرگونه اصلاح درآنهابوسیله تیم شمارشگرهرمرحله ضروری است.

۹- موجودیهای معیوب- فاسد-کم مصرف وغیراستاندارد بایدباذکرمورد دربرگه های شمارش ثبت و در صورت نهایی انبارگردانی انعکاس یابد.

۱۰- بطورنمونه بایدمحتویات تعدادی ازموجودیهای سربسته توسط گروههای شمارش کننده موردشمارش قرارگیرد.

۱۱- درمورداقلامی مانندمصالح باسنجش خاص ؛ یا نظر کارشناسان(دفترفنی)بطورنسبتا معقول برآورد گردد.

۱۲- پس از شمارش در پایان هر روز کلیه انبارها با حضور ناظر حسابرسی – انباردار – و توسط هماهنگ کننده انبار گردانی پلمپ و در روز بعد توسط افراد فوق فک پلمپ می شود .

۱۳- در زمان انبارگردانی عملیات تحویل و تحول در کلیه انبارها متوقف می باشد .

تبصره : در صورتیکه نیاز مبرم به قطعه یا موادی برای تولید باشد به نحوی که کمبود آن موجب وقفه یا توقف خط تولید گردد ، می بایست سرپرست قسمت مربوطه کالا یا قطعه مربوطه را درخواست نموده و آنرا به تأیید مدیریت تولید رساند سپس انبار پس از تأیید و امضاء مسئول انبارگردانی و حسابرس مستقر در شرکت اقدام به تحویل کالا می نماید و یک نسخه از درخواست کالا را به هماهنگ کننده انبار گردانی تحویل دهند .

ج- مرحله بعد از پایان شمارش :

۱- کلیه تگ های شمارش (شامل تگ های استفاده شده- باطل شده واستفاده نشده) به مسئول انبارگردانی جهت کسب اطمینان ازاستفاده درست از تمام برگه های شمارش تحویل شوند.

۲- بررسی مغایرت واصلاح مدارک پس از تایید مدیریت امکان پذیر خواهدبود.

۳- صورت نهایی انبارگردانی توسط مسئول انبارگردانی تهیه تا پس ازتایید مسئولین شمارش ومسئول انباروسرپرست کارگاه جهت هرگونه تصمیم گیری در خصوص کسری و اضافات موجودی ها به مدیریت مالی ارجاع می شود .

وظایف امور اداری

۱- فراهم نمودن کلیه تسهیلات ( ایاب و ذهاب ، غذا ، پذیرایی ، بهداشت و …)جهت پرسنل شرکت کننده در انبار گردانی و ناظرین

۲- همکاری لازم براساس نیاز هماهنگ کننده انبارگردانی

۳- تهیه و تسویه آخرین تنخواه های موجود تا قبل از انبارگردانی ودر اختیار قراردادن مستندات مربوطه به نماینده محترم موسسه حسابرسی

وظایف واحد بازرگانی

۱- دریافت کلیه فاکتورها از تأمین کنندگان و تحویل به امور مالی

۲- اولویت دادن به خریدهای ضروری

۳- هماهنگی با پیمانکاران در خصوص دریافت کالا تا قبل از انبار گردانی و عدم دریافت در زمان فوق الذکر

۴- تهیه و تسویه تنخواه گردان موجود تا قبل از انبارگردانی ودر اختیار قراردادن مستندات مربوطه به نماینده محترم موسسه حسابرسی

وظایف واحد های لجستیک ، تولید و فنی

۱- پیش بینی و برآورد اقلام مورد نیاز و عودت اقلام اضافی تا دو روز قبل از انبارگردانی

۲- با توجه به پیچیدگی های محاسبه کار در جریان ساخت میبایست حتی المقدورموجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره جهت شمارش به صفر و یا حداقل ممکن برسد .

۳- صورت ریز کلیه قطعات و لوازم و مواد مصرفی پای کار و کالاهای ساخته شده توسط سرپرستان قسمتهای مختلف تهیه وتا قبل از آغاز عملیات انبارگردانی به سرپرست گروه انبارگردانی تحویل گردد .

۴- صورت ریز قطعات یدکی و مصرفی توسط سرپرستان واحدهای تعمیر و نگهداری تأسیسات ، ماشین آلات و … تهیه و تا قبل از آغاز عملیات انبارگردانی تحویل سرپرست انبارگردانی گردد .

امیدواریم با بهره مندی از تجارب پرسنل و با انجام کامل و درست این اقدام مهم وموثربرسازمان مالی و اجرایی شرکت ؛ گامی دیگر در ارتقاء و بهبود امور برداشته و کارنامه قابل قبولی ارائه گردد.