آموزش عملی حسابداری مطالبات در قالب پروژه آماده و قابل چاپ

آموزش درباره حسابداری مطالبات

شرح مختصر : در بسیاری از واحدهای تجاری، فروشهای نسیه به مشتریان ،منبع عمده درآمد فروش محسوب می شود، تا جایی که می توان گفت تقریبا کلیه کالاها و خدمات بطور نسیه به فروش می رسند. اجرای چنین سیاستی در بازار فروش موجب می شود که در ترازنامه موسسات بازرگانی مبالغ عمده ای تحت عنوان ((مطالبات)) که شامل ((حسابها و اسناد دریافتنی )) است، مشاهده گردد. بطور کلی حسابها و اسناد دریافتنی عبارت است از مطالبات واحد تجاری برحسب وجه نقد،کالا و یا خدمات.

اصلاح ((حسابهای دریافتنی)) یا ((بدهکاران)) به معنای آن گروه ازمطالبات تجاری موسسه می باشد که مستند به اسناد تجاری نیستند. و یابه عبارت دیگر ایجاد این حساب معمولا ناشی از فروش کالا یا انجام خدمات به افراد و موسسات می باشد، که در مقابل آن سفته، برات و یا سند دیگری از آنان دریافت نشده است. بطوری که می دانید حسابهای دریافتنی در ترازنامه جز و داراییهای جاری طبقه بندی می شوند.

در فروشهای نسیه علی رغم دقتی که در مورد اعتبار مشتریان به عمل می آید، باز هم ممکن است که برخی مطالبات به حیطه وصول در نیاید. بنابراین لازم است که در پایان هردوره مالی آن دسته ازحسابهای دریافتنی که لاوصول و یا مشکوک الوصول می باشند، شناسایی وثبتهای اصلاحی لازم انجام شود. در بیشتر واحدهای تجاری مطالبات به طور عمده از فروش کالا و خدمات طی عملیات عادی مستمر تجاری ایجاد می شود،که این گروه از دریافتنی ها،را ((مطالبات تجاری)) می نامند.علاوه بر این، مطالبات دیگری نیز ممکن است ایجاد شود که رابطه مستقیم با عملیات عادی واحد تجاری ندارد، که این گونه مطالبات را ((سایر مطالبات)) یا ((مطالبات متفرقه)) می نامند.

 

فهرست :

  • مقدمه
  • انواع مطالبات
  • حسابهای دریافتنی
  • ارزشیابی حسابهای دریافتنی
  • روش های برآورد مطالبات
  • اسنادد ریافتنی
  • سایر هزینه ها
  • روش های ثبت مطالبات
  • روش های محاسبه مطالبات
  • استهلاک دارایی های ثابت
  • عوامل موثر در تعیین استهلاک
  • روش های محاسبه استهلاک دارایی های ثابت
  • نکات مهم مرتبط با حسابداری مطالبات

http://shop.sadda.ir/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C&submit_search=