Get Adobe Flash player

عضویت در خبرنامه

اخبار و آموزشهای حسابداری را در ایمیل خود دریافت کنید...

تبلیغات

تبلیغ در ایرانحسابدار

ورود کاربران

اخبار اقتصادی

RSS

حاضرین در سایت

ما 142 مهمان آنلاین داریم

امروز

پنجشنبه, 05 اسفند 1395
خانه آموزش

اطلاعیه های ایران حسابدار ...

- به کانال تلگرام ایرانحسابدار بپیوندید و از آموزشها بر روی موبایل استفاده کنید.

https://telegram.me/iranhesabdari

- با ثبت ایمیلتون در بخش خبرنامه از آخرین اخبار و آموزش ها مطلع شوید.

در سالهای اخیر سازمان امور مالیاتی کشور برای رضایت مندی مودیان خویش از هیچ کوششی دریغ ننموده و در این راه همواره تلاش داشته با بکارگیری روشها و وسایل گوناگون و نیز با گماردن نیروهای کارآزموده و متخصص به تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی مبادرت ورزد. همچنین در راستای این راهکارها در قانون مالیاتها نیز برخی از مواد به این موارد اشاراتی دارند که نمونه شاخص آن ماده ۱۶۹ مکرر می باشد.

می دانیم ماموران رسیدگی کننده برای تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات فعالان اقتصادی می توانند علاوه بر دفاتر قانونی و مشاغل به صورتحسابهای مندرج به شماره اقتصادی نیز استناد نمایند. از اینرو در ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتها الزامات و تکالیفی را در نظر گرفته و در این خصوص دستورالعملی نیز تهیه شده است.

به منظور شفاف سازی، تکریم و رعایت هرچه بیشتر حقوق مودیان در ذیل به اهم موارد که می بایست کلیه دستگاههای اجرایی و همچنین اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی درخصوص انجام تکالیف و وظایف در اجرای صحیح قانون برای ارسال فهرست معاملات رعایت نمایند اشاره می شود.

۱) کلیه دستگاه های اجرائی مکلفند فهرست معاملات و صورت پرداخت قراردادهای خود را تا یک ماه پس از پایان هر فصل و همچنین حسب مورد تا یک ماه از تاریخ انجام معامله به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان ارسال و یا در قالب فایل تولید شده به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند.

۲) درخصوص خریدهای تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات رعایت مقررات فوق ضرورتی ندارد و فقط باید معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه خرید بصورت تجمیعی درج نمود. شایان گفتن است همین موارد درخصوص فروش تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب، عیناً به روش خرید قابل اجراست.

بازار کار حسابداری کجاست و چگونه بوجود می آید ؟

ابتدا باید به این موضوع توجه کنید که بازار این رشته از کجا بوجود می آید؟ در این چند سال اخیر با تغیر روند اجرایی و نوع انجام معاملات مشاغل و همینطور ورود تجهیزات الکترونیکی به بازار کار ، طراحی و نوع پیاده سازی مباحث حسابداری هم تغییر کرده است . نکته مهم بعدی تنوع در قوانین مالیاتی است که با روش های جدید و به روز تری قابل اجرا شده است .

در سالهای قبل و نه خیلی دورتر ، حسابداری دفتری و سنتی که هنوز برخی از افراد روی آن متمرکز شده اند ، قابلیت و توانایی پاسخگویی به نیازهای حسابداری را مرتفع می کرد ولی به مرور ، با حسابداری سیستمی تلفیق شده است تا بتواند سرعت بیشتری در روند پاسخگویی داشته باشد. پس یکی از مهمترین عوامل ایجاد کار حسابداری نیاز است . نیاز به نظم و عقب نیافتدن از اجرای تکالیف مالیاتی و متضرر نشدن ….

امروزه نیاز به یک سیستم حسابداری منظم حیاتی محسوب شده و رفته رفته تعداد افرادی که مخالف این قضیه بوده اند کمتر شده اند . اما متاسفانه در این بازار نیازمند به کمک و تشنه ، تعدادی از افراد مجری اموری می شوند که هنوز شاید خودشان نمی دانند که چه هدفی از ورود خود به اجرای رشته حسابداری دارند و باعث متزلزل شدن این جایگاه مهم شغلی شده اند .

در این دهه اخیر خوشبختانه تعداد اساتید و متخصصان رشته های مالی بسیار زیاد است و شما خیلی راحتتر از گذشته می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

نرخ مصوب دولت برای افزایش حقوق و دستمزد در سال 1393 به شرح زیر اعلام شد:

  • افزایش حقوق پایه = (مبلغ حقوق پایه سال 92 * 1.12 ) + عدد ثابت 633,300
  • حق اولاد = (مبلغ حق اولاد سال 92 * 1.25)
  • سایر مزایا (هر آیتمی که به کارمند پرداخت می شد)= مبلغ مزایا * 1.12
  • خواربار و مسکن = مبلغ ثابت 200,000
  • بن = مبلغ ثابت 800,000
  • سقف بیمه امسال = 1,420,781
  • سقف عیدی امسال = 18,267,180

 

سیاست در محیط کار ممکن است تعبیر خوبی نباشد، البته در این مقاله راجع به سیاست در ابعاد دولتی آن سخن نمی گوییم. سیاست اداری یا نحوه تقسیم و مدیریت قدرت و نفوذ در شرکت شما می تواند بخشی از شغل و کار شما باشد و این موضوع صرفنظر از دخالت و حضور معتمدانه شما در این حوزه یا علاقه به آن است.

برخی از کارکنان اظهار می دارند که علاقه ای برای ورود به بازی های قدرت ندارند اما بیش تر کارشناسان معتقدند بی اعتنایی به قدرت سازمانی حاصلی جز عدم توفیق در محیط کار نخواهد داشت. استفاده از قدرت سازمانی به مفهوم باقی ماندن در مجموعه عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری ها تلقی می شود. سیاست در محیط کار زمانی تقبیح می شود که هر یک از کارکنان به تنهایی در پی اهداف شخصی خود باشند.

بهتر است سیاست در محیط کار را همانند یک برنامه استراتژیک و راهبردی در نظر بگیرید که طی آن افراد تلاش می کنند تا به منابع مورد نیاز جهت تکمیل اهداف سازمانی خود نایل آیند. اغلب اوقات کسانی برنده خواهند بود که ضمن بهره وری به موقع از قدرت، به طرزی قابل احترام با دیگر عوامل ذی نفوذ به ائتلاف های مرحله ای برای رسیدن به اهداف مشخص سازمانی دست بزنند. شاید خالی از لطف نباشد تا جهت رفع برخی از ابهامات درخصوص قدرت در سازمان و منشا و پایگاه آن نیز صحبت به میان آید.

منشا قدرت جایی است که از آن جا کسب قدرت می شود مثلا پست و مقام سازمانی می تواند حامل قدرت برای صاحب منصب شود یا ویژگی های شخصی مانند اندام ورزیده و تنومند و سرعت عکس العمل به عوامل محیطی یا تخصص در رشته ای به خصوص و نیز داشتن فرصت برای کنترل اطلاعات همگی می تواند موجب قدرت برای افراد شود. اما پایگاه قدرت یعنی آن چیزی که می توان به وسیله آن بر دیگران اعمال نفوذ کرد؛ نظیر زور، پاداش و آگاهی یا دانش، اما خود قدرت همان توان نفوذ بر دیگران است که علت آن وابستگی افراد تحت نفوذ به افراد صاحب نفوذ تحلیل می شود.
در این جا ۹ گام به منظور توفیق در محیط کار و همچنین کسب احترام دیگران به ایده ها و نظرات تان تقدیم می شود:

۱) نحوه انجام کارها را در سازمان و محیط کار مشاهده و بررسی کنید. برای رسیدن به این مقصود می توانید چند سوال مهم را مطرح کرده و پاسخ های آن ها را پیدا کنید مثلا ارزش های (تجاری) اصلی سازمان کدام است و چگونه محقق می شود؟ آیا نتایج کوتاه مدت ارزشمندتر است یا کارهای بلندمدت؟ تصمیم گیری ها چگونه به انجام می رسد؟ چه مقدار مخاطره و ریسک در سازمان پذیرفته می شود؟ پاسخ به چنین سوالاتی می تواند بهترین و واقعی ترین حس را در مورد فرهنگ سازمان تان در شما ایجاد کند و درک خوبی را از محیطی فراهم آورد که در آن به فعالیت اشتغال دارید.

۲) نیمرخی از افراد صاحب نفوذ و قدرتمند سازمان، تهیه کنید. به نوع ارتباطات، شبکه روابط و نوع طرح هایی که اغلب مورد موافقت آنان قرار می گیرد، توجه کنید. سعی کنید در حد توان و قدرت خود در راستای آن اهداف و الگوها تلاش کنید.

ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﻣﻮدﻳﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ عبارتند از :

اﺻﻞ اول) اﺣﺘﺮام و رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﻮدی

ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺮ ﺗﻜﺮﻳﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع (ﻣﻮدﻳﺎن) و رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق اﺧﻼﻗﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺮدم اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺣﺴﻦ ﺳﻠﻮک ﻛﺎرﮔﺰاران ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ و رﻋﺎﻳﺖ ﺟﺎﻧﺐ ﻋﺪاﻟﺖ و اﻧﺼﺎف درﭼﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات از ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻓﺮاوان ﺑﺮ آن دارد و ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺎﻣﻮران ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻇﻒ اﻧﺪ در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﻮدﻳﺎن اﻳﻦ اﺻﻞ ﻣﻬﻢ را رﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.

اﺻﻞ دوم) ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﻃﺒﻖ ﻣﻮازﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ

اﻳﻦ ﺣﻖ ﺑﻤﻮﺟﺐ اﺻﻞ ۵۱ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﺑﺮای ﻣﻮدﻳﺎن در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻀﻤﻮن آن ﭼﻨﻴﻦ اﺳﺖ. ” ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد ﻣﮕﺮ ﺑﻤﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ”

اﺻﻞ ﺳﻮم) ﺗﻘﺎﺿﺎیﻣﺸﺎوره

ﻣﻮدی ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺣﻖ دارد ﺑﻪ راﻳﮕﺎن از ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوراﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺟﻬﺖ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت آﻧﻬﺎ در ادارات اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﻤﺎرده اﺳﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ.

اﺻﻞ ﭼﻬﺎرم) رﻋﺎﻳﺖ ﻋﺪاﻟﺖ در رﺳﻴﺪﮔﻲ ﭘﺮوﻧﺪه

ﺑﺎ وﺟﻮد ﻛﻮﺷﺸﻬﺎ و ﺗﻼﺷﻬﺎی ﻓﺮاوان ﺗﻮﺳﻂ ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬار و در ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺗﻀﻴﻴﻊ ﺣﻘﻮق دوﻟﺖ و ﻣﺮدم، ﮔﺎﻫﻲ اوﻗﺎت و در ﭘﺎره ای از ﻣﻮارد ﺑﺪﻟﻴﻞ ﻧﺎرﺳﺎﻳﻲ و ﺿﻌﻒ ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻘﻮق ﺑﻌﻀﻲ از ﻣﻮدﻳﺎن ﺿﺎﻳﻊ ﻣﻲ ﺷﻮد.

در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﻣﺎده ۲۵۱ ﻣﻜﺮر ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮ و ﺳﺎزﻧﺪه ای در ﺟﻬﺖ اﻳﻦ ﻧﻘﻴﺼﻪ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻳﻚ ﻋﺪاﻟﺘﺨﺎﻧﻪ در وزارت داراﻳﻲ و ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻮدی اﻳﻦ ﺣﻖ را دارد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﺮف ﻏﻴﺮ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺑﻮدن ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺪارک و دﻻﻳﻞ ﻛﺎﻓﻲ ﺷﻜﺎﻳﺖ ﻧﻤﻮده و ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺗﺠﺪﻳﺪ رﺳﻴﺪﮔﻲ را ﻧﻤﺎﻳﺪ.

اﺻﻞ ﭘﻨﺠﻢ) دارا ﺑﻮدن ﺣﻖ وﻛﻴﻞ ﻳﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه

ﻣﻮدی ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺣﻖ دارد ﺑﻪ ﺟﺎی ﺧﻮد وﻛﻴﻞ ﻳﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ اش را ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﻪ اداره اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ. ذﻛﺮ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﻴﺰ ﺿﺮوری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻤﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺎﻟﻴﺎت ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ وﻛﻴﻞ ﻳﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻣﻮدی ﻧﺒﺎﻳﺪ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺷﺎﻏﻞ ﻳﺎ آﻣﺎده ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ در وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدی و داراﻳﻲ و ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺎﺷﻨﺪ.

مطالب بیشتر...

مطالب آموزشی

fish   برنامه ای که به کمک آن براحتی و کاملا پویا می توانید محاسبه موارد زیر را انجام داده و فیش حقوقی را به ازاء کارکنان صادر نمائید: الف -نحوه محاسبه...
bimemaliyat در این مطلب به بیان موارد ، اقلام و عواملی که مشمول بیمه می شوند می پردازیم. فرض کنید یک شرکت خصوصی داریم که 30 کارمند دارد ، اگر روال کار شرکت قانونی...
fifoاستفاده از روش میانگین و fifo هر دو دارای مزیت های مشخصی بوده و به نظر نمی رسد که هر کدام از این روش ها نسبت به دیگری دقیق تر و یا دارای مزیت های چشمگیری...
nokate-mohem-mortabet-ba-taraz-name 1-ترازنامه اطلاعاتی را ارائه می کندکه به وسیله آن میتوان: الف) نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق مالکانه را محاسبه کرد. ب) ساختار سرمایه واحد...
arzبرخی از شرکتها علاوه بر ریال مجبورند برخی از معاملات خود را با ارزهای خارجی انجام دهند. به این معاملات، معاملات ارزی گفته می شود. از مهم ترین انواع...
dastorol-amale-anbargardaniالف – مرحله قبل از آغاز شمارش ۱- انبارگردانی موجودیهای جنسی از ساعت …….. صبح مورخ ……/………/…….۱۳ آغاز و در ساعت…………… مورخ ……/………/…….۱۳ خاتمه می یابد . ...
7soal-va-javabe-mohem ۷ سوال مهم به همراه پاسخ های قانونی در مورد مالیات بر ارزش افزوده . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا مدیر یک شرکت با اطلاع از این سوالات و مشکلات ،...
karte-bazargani كارت بازرگاني ،مجوزي است كه به دارنده آن اعم از شخص حقيقي يا حقوقي به موجب ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 1372/04/02 مجلس شوراي اسلامي اجازه داده مي...
maliat90نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای میباشد طبق ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر می...
doctors-package بسته ویژه تهیه اظهار نامه مالیاتی برای پزشکان انجمن حسابداران ایران با تجربه و چندین سال سابقه حسابداری، حسابرسی و همچنین تنظیم اظهارنامه های...
hesabdari-sanatiمنظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شده)چیست؟حسابداری صنعتی شاخه ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای...
sanatiحسابداری صنعتی چیست؟ حسابداری بهای تمام شده به شاخه ای ازحسابداری اطلاق می شودکه وظیفه اش جمع آوری مربوط به هزینه ها،محاسبه بهای تمام شده محصولات وخدمات...
download-treeبرای دانلود رایگان از فروشگاه مانیکا کلیک کنید