Get Adobe Flash player

عضویت در خبرنامه

اخبار و آموزشهای حسابداری را در ایمیل خود دریافت کنید...

تبلیغات

تبلیغ در ایرانحسابدار

ورود کاربران

اخبار اقتصادی

RSS

حاضرین در سایت

ما 104 مهمان آنلاین داریم

امروز

جمعه, 01 بهمن 1395
خانه آموزش

اطلاعیه های ایران حسابدار ...

- به کانال تلگرام ایرانحسابدار بپیوندید و از آموزشها بر روی موبایل استفاده کنید.

https://telegram.me/iranhesabdari

- با ثبت ایمیلتون در بخش خبرنامه از آخرین اخبار و آموزش ها مطلع شوید.

۷ سوال مهم به همراه پاسخ های قانونی در مورد مالیات بر ارزش افزوده . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا مدیر یک شرکت با اطلاع از این سوالات و مشکلات ، خیلی راحت تر می توانید در جریان جزئیات بیشتر قوانین مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرید .

سوال ۱ : اگر سازمان امور مالیاتی کشور استرداد ناشی از صادرات و یا ناشی از خرید یکجای ماشین الات، تجهیزات و یا مواد اولیه را به موقع انجام ندهد، چه روی خواهد داد؟

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در مهلت مقرر قانونی (سه ماه) به انجام نرساند، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده مشمول استرداد مشمول جریمه ای معادل ۲ درصد در ماه خواهد گردید که بایستی توسط این سازمان به همراه مالیاتهای مشمول استرداد به مودیان پرداخت گردد.

در قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ جریمه تاخیر برای مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.

سوال ۲ : آیا ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در امر کسب و کار مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌گردد؟

خیر ، اساسا” مالیات پرداختی توسط مؤدیان ثبت نام شده بابت انواع نهاده ها از جمله ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و سایر تجهیزات که برای فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته اند، از مالیاتهای وصول شده توسط آنها در اولین دوره مالیاتی با تسلیم اظهارنامه و درخواست مودیان قابل استرداد است.

سوال ۳ :  آیا قراردادهای خدمات نیروی انسانی مشمول مالیات و عوارض این قانون می‌گردد؟

قراردادهای تامین نیروی انسانی از مصادیق ارائه خدمت بوده و مشمول مالیات و عوارض این قانون خواهد بود.
شایان ذکر است در خصوص قراردادهای پیمان‌های مدیریت، که هزینه حقوق و دستمزد پرسنل کلاٌ توسط کارفرما به طور مستقیم پرداخت می‌گردد (و در دفاتر کارفرما ثبت می‌شود) مالیات و عوارض این قانون صرفاً نسبت به مبلغ ریالی خدمات مدیریت ارائه شده وضع می‌گردد.

سوال ۴ : آیا در این نظام مالیاتی خریدهای یکجای یک بنگاه تولیدی یا توزیعی و یا فرایند طولانی تولید در برخی از صنایع، موجب تحمل طولانی مدت بار مالیاتی ناشی از این مالیات تا زمان فروش کالاها یا خدمات تولید یا عرضه شده نخواهد گردید؟

خیر،مودیان این نظام مالیاتی حتی در صورت انجام یکجای خریدهای خود و یا فرایند طولانی تولید، بار مالیاتی این نوع مالیات را تا زمان تولید و فروش محصول مربوطه تحمل نخواهند نمود، بلکه درزمان تسلیم اولین اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (که دوره های کوتاه فصلی برای آن تصویب گردیده است)، اضافه پرداختی مالیات بر ارزش افزوده را از دولت بازپس خواهند گرفت.

سوال ۵ : وضعیت مبادلات در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی چگونه است؟

شرکت هایی که در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آَزاد تجاری ـ صنعتی فعالیت می‌نمایند، در محدوده مناطق یاد شده و همچنین از بابت انجام واردات و صادرات با خارج از کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض موضوع این قانون نمی‌گردند.

لیکن مبادلات و نقل و انتقال کالا بین مناطق مذکور با داخل کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون صدر الاشاره می‌گردد.

شایان ذکر است به استناد ماده )۱۳( قانون موصوف مالیات‌ها و عوارض پرداخت شده بابت صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور که از طریق مبادی خروجی رسمی صورت می‌گیرد، با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته مسترد می‌گردد.

سوال ۶ : آیا چند مرحله‌ای بودن مالیات بر ارزش افزوده و وصول آن در هر یک از مراحل واردات ـ تولید ـ توزیع موجب اخذ مضاعف مالیات نخواهد شد؟

خیر ، مکانیزم اجرایی این مالیات به گونه‌ای است که مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در هنگام خرید به عنوان اعتبار (طلب) مالیاتی ایشان محسوب شده و به صورت دوره‌ای تسویه می‌گردد. به همین دلیل هیچ مالیات مضاعفی بر فعالان اقتصادی تحمیل نمی‌شود.

این مهم از ویژگی‌های بارز مالیات مورد بحث است که منجر به جایگزینی آن با دیگر انواع مالیات‌های فروش در سایر کشورهای جهان شده است.

سوال ۷ : آیا با اجرای این نظام مالیاتی، هیچ ‌یک از مالیاتهای قبلی حذف یا تعدیل خواهند گردید؟

بلی ،  از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده بر پایه مصرف وضع می‌گردد جایگزین مالیات‌ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض خواهد گردید.

الف – مرحله قبل از آغاز شمارش

۱- انبارگردانی موجودیهای جنسی از ساعت …….. صبح مورخ ……/………/…….۱۳ آغاز و در ساعت…………… مورخ ……/………/…….۱۳ خاتمه می یابد .

۲- مسئول انبار گردانی قبلا انبار را مورد بازدید قرارداده ودرصورت وجود اشکال درهرزمینه ( چیدمان والصاق تگ کالا ؛ امکانات موردنیاز و…) قبل از شروع عملیات شمارش ؛ موارد مشاهده شده را با مسئولین مربوطه حل نماید.

۳- مشخص نمودن کلیه مواد و کالاهای ضایعاتی از دیگر موجودی ها

۴- تفکیک نمودن کلیه اقلام راکد و معیوب از دیگر موجودی ها

۵- جدا نمودن مواد و کالاهای امانی دیگران نزد شرکت از دیگر موجودی ها

۶- گروههای شمارش در قالب ………… تیم …………. نفره و مسئول ثبت که توسط مسئول انبارگردانی تعیین می گردند در زمانهای مقرراقدام به انبارگردانی می نمایند ضمنا افراد فوق الذکر قبلا آموزش کافی دیده باشند.

۷- پیش از اجرای موجودی برداری شماره وتاریخ آخرین رسیدوحواله منتهی به تاریخ شروع موجودی برداری توسط مسئول انبارگردانی اخذ و یادداشت گردد.

۸- اقلام به شکلی چیده شده باشند که شمارش به آسانی انجام پذیرد. وتگها بر تک تک کالاها نصب شده باشند و اگر کالایی مازاد بوده وچون جزء موجودی نبوده تگ ندارد باید بدان تگ سفید اختصاص یافته تا در شمارش منظور گردد

۹- در مواقع استثنائی که نیاز مبرم به ورود و خروج کالا از انبار در زمان انبارگردانی باشد حتما باید با نظارت هماهنگ کننده انجام و حواله و رسیدهای مذکور باید توسط هماهنگ کننده انبارگردانی امضا و مشخص گردد که خروج یا ورود کالا قبل و یا بعد از انبارگردانی بوده است.

۱۰- باتوجه به اعلام روزها وساعات شمارش انبار؛ به قسمت های مختلف کارگاه چند روز قبل از انبارگردانی؛لازم است عوامل اجرایی جهت برآورد ودریافت احتیاجات خود و یاصدورسندو ………… قبل ازروزهای تعیین شده به انبار مراجعه نمایند.

ب- مرحله در حین شمارش

۱- مسئولین انبارها نبایستی در امر شمارش دخالت مستقیم داشته باشند .

۲- به منظور سهولت در امر شمارش از تگ های تهیه شده که دارای سه قسمت بشرح زیر می باشد استفاده می گردد.

۳- هر قسمت دارای ( شرح – کد – واحد کالا ) نام انبار – نام و نام خانوادگی شمارشگر و ناظر می باشد .

۴- موجودی برداری توسط گروههای دونفری انجام می شود.یک فرد شمارش راانجام داده وفرددیگرضمن تائید شمارش؛ آن را ثبت نماید.تا آنجا که امکان داردیکی ازافرادگروه دونفری باید به گونه ای انتخاب گردد.که باموجودیهاآشنابوده وبه آسانی بتواند نوع ومشخصات موجودیها را با مشخصات ثبت شده تطبیق داده ودرصورتیکه مشخصات برروی اجناس نصب نشده باشد بتواند مشخصات ونوع اجناس راتشخیص دهد.

۵- چنانچه موجودیهایی براساس وزن ثبت میشونداطمینان حاصل شودتاوسائل لازم برای توزین دردسترس باشد.

۶- پس از شمارش موجودیهاو جمع آوری تگ های اولین شمارش؛ داده ها توسط مسئول ثبت اسنادبه کامپیوترواردواقلام مغایرت دار توسط تیم بعدی شمارش دوم ؛ ودرصورت مغایرت بعدی درشمارش سوم توسط تیم جدیدشمارش وشمارش سوم نهایی تلقی میگردد.

۷- برای جلوگیری از شمارش مجددویاشمارش نشدن پاره ای ازموجودیها؛ شمارش بایستی به شکل اصولی انجام پذیرد ومثلاُموجودیها را ردیف به ردیف (ازابتدا تاانتها) شمارش نموده واجناس شمارش شده راباعلامت گذاری مشخص نمائید.

۸- امضاء تمام تگ های شمارش و هرگونه اصلاح درآنهابوسیله تیم شمارشگرهرمرحله ضروری است.

۹- موجودیهای معیوب- فاسد-کم مصرف وغیراستاندارد بایدباذکرمورد دربرگه های شمارش ثبت و در صورت نهایی انبارگردانی انعکاس یابد.

۱۰- بطورنمونه بایدمحتویات تعدادی ازموجودیهای سربسته توسط گروههای شمارش کننده موردشمارش قرارگیرد.

۱۱- درمورداقلامی مانندمصالح باسنجش خاص ؛ یا نظر کارشناسان(دفترفنی)بطورنسبتا معقول برآورد گردد.

۱۲- پس از شمارش در پایان هر روز کلیه انبارها با حضور ناظر حسابرسی – انباردار – و توسط هماهنگ کننده انبار گردانی پلمپ و در روز بعد توسط افراد فوق فک پلمپ می شود .

۱۳- در زمان انبارگردانی عملیات تحویل و تحول در کلیه انبارها متوقف می باشد .

تبصره : در صورتیکه نیاز مبرم به قطعه یا موادی برای تولید باشد به نحوی که کمبود آن موجب وقفه یا توقف خط تولید گردد ، می بایست سرپرست قسمت مربوطه کالا یا قطعه مربوطه را درخواست نموده و آنرا به تأیید مدیریت تولید رساند سپس انبار پس از تأیید و امضاء مسئول انبارگردانی و حسابرس مستقر در شرکت اقدام به تحویل کالا می نماید و یک نسخه از درخواست کالا را به هماهنگ کننده انبار گردانی تحویل دهند .

ج- مرحله بعد از پایان شمارش :

۱- کلیه تگ های شمارش (شامل تگ های استفاده شده- باطل شده واستفاده نشده) به مسئول انبارگردانی جهت کسب اطمینان ازاستفاده درست از تمام برگه های شمارش تحویل شوند.

۲- بررسی مغایرت واصلاح مدارک پس از تایید مدیریت امکان پذیر خواهدبود.

۳- صورت نهایی انبارگردانی توسط مسئول انبارگردانی تهیه تا پس ازتایید مسئولین شمارش ومسئول انباروسرپرست کارگاه جهت هرگونه تصمیم گیری در خصوص کسری و اضافات موجودی ها به مدیریت مالی ارجاع می شود .

وظایف امور اداری

۱- فراهم نمودن کلیه تسهیلات ( ایاب و ذهاب ، غذا ، پذیرایی ، بهداشت و …)جهت پرسنل شرکت کننده در انبار گردانی و ناظرین

۲- همکاری لازم براساس نیاز هماهنگ کننده انبارگردانی

۳- تهیه و تسویه آخرین تنخواه های موجود تا قبل از انبارگردانی ودر اختیار قراردادن مستندات مربوطه به نماینده محترم موسسه حسابرسی

وظایف واحد بازرگانی

۱- دریافت کلیه فاکتورها از تأمین کنندگان و تحویل به امور مالی

۲- اولویت دادن به خریدهای ضروری

۳- هماهنگی با پیمانکاران در خصوص دریافت کالا تا قبل از انبار گردانی و عدم دریافت در زمان فوق الذکر

۴- تهیه و تسویه تنخواه گردان موجود تا قبل از انبارگردانی ودر اختیار قراردادن مستندات مربوطه به نماینده محترم موسسه حسابرسی

وظایف واحد های لجستیک ، تولید و فنی

۱- پیش بینی و برآورد اقلام مورد نیاز و عودت اقلام اضافی تا دو روز قبل از انبارگردانی

۲- با توجه به پیچیدگی های محاسبه کار در جریان ساخت میبایست حتی المقدورموجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره جهت شمارش به صفر و یا حداقل ممکن برسد .

۳- صورت ریز کلیه قطعات و لوازم و مواد مصرفی پای کار و کالاهای ساخته شده توسط سرپرستان قسمتهای مختلف تهیه وتا قبل از آغاز عملیات انبارگردانی به سرپرست گروه انبارگردانی تحویل گردد .

۴- صورت ریز قطعات یدکی و مصرفی توسط سرپرستان واحدهای تعمیر و نگهداری تأسیسات ، ماشین آلات و … تهیه و تا قبل از آغاز عملیات انبارگردانی تحویل سرپرست انبارگردانی گردد .

امیدواریم با بهره مندی از تجارب پرسنل و با انجام کامل و درست این اقدام مهم وموثربرسازمان مالی و اجرایی شرکت ؛ گامی دیگر در ارتقاء و بهبود امور برداشته و کارنامه قابل قبولی ارائه گردد.

1-ترازنامه اطلاعاتی را ارائه می کندکه به وسیله آن میتوان:

الف) نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق مالکانه را محاسبه کرد.

ب) ساختار سرمایه واحد تجاری را مورد ارزیابی قرارداد .

ج) وضعیت نقدینگی ،توانایی باز پرداخت تعهدات وانعطاف پذیری مالی واحد تجاری را مورد تجزیه و تحلیل قرارداد.

2- محدودیت های تراز نامه عبارتند از:

الف) عدم انعکاس ارزش جاری واحد تجاری

ب)حذف برخی ازاقلام بدلیل مشکلات اندازه گیری

ج)استفاده از قضاوت وبرآورد در تعیین برخی از اقلام

3- طبق استانداردهای حسابداری ، تراز نامه باید حداقل شامل 12 قلم اصلی به شرح زیر باشد:

الف) دارایی های ثابت مشهود

ب) دارایی های نامشهود

ج)  سرمایه گذاری ها

د) موجودی مواد وکالا

ه) حسابها و اسناد دریافتنی تجاری و سایر حسابهاو اسناد دریافتنی

و)موجودی نقد

ز)حسابها و اسناد پرداختنی تجاری و سایرحسابها و اسناد پرداختنی

ح) ذخیره مالیات

‍ط)ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان

ی) بدهی های بلند مدت

ک) سهم اقلیت

ل) سرمایه واندوخته ها

4- یادداشت های توضیحی بخش مهمی ازصورتهای مالی است، زیرا تنها راه عملی برای توصیف کامل و مناسب برخی از وضعیتها و رویدادهای خاص است و معمولا به ترتیب زیر ارائه
می شود  :

الف)تاریخچه فعالیت های واحد تجاری

ب) مبنای تهیه صورتهای مالی

ج) خلاصه اهم رویه های حسابداری

د) اطلاعات تکمیلی درباره اقلام ارائه شده در صورتهای مالی اساسی

ه) اطلاعات مربوط به اقلام شناسایی نشده در صورتهای مالی اساسی ( بدهی های احتمالی و تعهدات سرمایه ای )

و) رویدادهای بعد از تاریخ تراز نامه

ز) معاملات با اشخاص وابسته

5- روریداد های بعد از تاریخ ترازنامه : رویداد هایی است که بین تاریخ ترازنامه و تاریخ تصویب صورتهای مالی رخ میدهد . این رویدادها به دو گروه طبقه بندی میشوند :

الف) رویدادهای تعدیلی: این گونه رویدادهای مستلزم تغییر ارقام قابل درج در صورتهای مالی است.

ب) رویدادهای غیر تعدیلی: این گونه رویدادها بایددر یادداشت های توضیحی صورتهای مالی افشا  شوند.

6- نمونه های از رویدادهای تعدیلی به شرح زیر میباشد:

الف) دارایی های ثابت مشهود: مشخص شدن بهای خرید یا عواید فروش دارایی های  ثابت مشهود پس از پایان سال مالی در مواردی که خرید یا فروش پیش از پایان سال انجام گرفته باشد.

ب) اموال غیر منقول ؛ ازریابی اموال غیرمنقول بعد از پایان سال مالی که شواهدی را مبنی بر کاهش دائمی در ارزش دارایی فراهم آورد.

ج)سرمایه گذاری ها؛دریافت نسخه ای ازصورت های مالی یا سایراطلاعات در خصوص یک شرکت که شواهدی را مبنی بر کاهش دائمی در ارزش سرمایه گذاری بلند مدت در آن شرکت فراهم آورد.

د)موجودی موادوکالا؛دریافت عواید فروش بعدازتاریخ ترازنامه یا شواهد دیگری درخصوص خالص ارزش فروش موجودی ها

ه )پیمان های بلندمدت ؛دستیابی به شواهد دال بر اینکه برآوردقبلی درمورد سودمتعلقه پیمان بلندمدت نادرست است .

و)بدهکاران ؛تجدید مذاکره و توافق در مورد میزان بدهی بدهکاران، یا ناتوانی یک بدهکاردرپرداخت بدهی

ز)سود سهام دریافتنی:اعلام پرداخت سود سهام توسط شرکتهای فرعی و وابسته برای دوره یا دوره های قبل از تاریخ تراز نامه شرکت اصلی یا همزمان با آن

ح) مالیات؛ دریافت اطلاعات درباره نرخهای مالیاتی

ط)ادعای خسارت ؛دریافت وجه یا مشخص شدن مبلغ قابل وصول بابت ادعاهای خسارت از
شرکت های بیمه که در تاریخ تراز نامه درمرحله مذاکره بوده است .

ی) موارد کشف شده ؛ کشف اشتباهات ویا تقلباتی که نشان میدهد صورت های مالی  بدون اصلاح اقلام مربوطه نادرست خواهد بود .

7-نمونه های از رویدادهای غیرتعدیلی به شرح زیر میباشد :

الف) ترکیب واحد های تجاری

ب) تجدید سازمان یا پیشنهاد تجدید سازمان

ج) انتشار سهام جدید

د) خرید و فروش دارایی های ثابت مشهود و سرمایه گذاری

8- دو یاچند شخص ، اشخاص وابسته هستند اگر طی دوره مالی :

الف) یکی بتواند دیگری را مستقیم یا غیرمستقیم کنترل کند ، یا

ب) تحت کنترل مشترک باشند ، یا

ج) یک شخص درحدی بر سیاست های مالی و عملیاتی شخص دیگرنفوذ داشته باشد که همواره بتواند وی رااز تعقیب منافع مستقل خود باز دارد،یا

د) در انجام یک معامله درحدی تحت نفوذ مشترک باشد که منافع مستقل یکی ازآنها درآن معامله تحت الشعاع منافع دیگری قرارگرفته باشد.

دو شخص وابسته به یک شخص ثالث لزوماًاشخاص وابسته به یکدیگرنیستند،مانند مواردزیر:

الف )دو واحد تجاری که تحت نفوذ قابل ملاحظه مشترک هستند.

ب)دو واحد تجاری که یکی تحت کنترل ودیگری تحت نفوذقابل ملاحظه منبع مشترکی هستند.

ج)دو واحد تجاری که دارای یک عضو مشترک هیئت مدیره هستند.(طبق مفاد ماده 129اصلاحیه قانون تجارت،معاملات بین واحدهای تجاری که دارای یک عضو مشترک هیئت مدیره باشند،به هر حال باید گزارش شود).

9- افشای معاملات  با اشخاص وابسته، درموارد زیرضرورت ندارد:

الف) در صورتهای مالی تلفیقی درمورد معاملات درون گروهی

ب) در صورتهای مالی واحد تجاری اصلی هنگامی که همراه صورتهای مالی تلفیقی انتشار یابد ( به استثنا معاملات موضوع ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت )، و

ج) در صورتهای مالی واحد های تجاری تحت کنترل دولت در خصوص معاملات باسایر واحد های تجاری که مستقیما و نه از طریق واحد تجاری گزارشگر ، تحت کنترل دولت باشد .

در صورتهای مالی تلفیقی ، افشای معاملات بین واحد های تجاری عضو گروه ضروری نیست ، زیرا این صورت ها ، اطلاعات واحد های تجاری اصلی و واحد های تجاری فرعی آن را درقالب یک واحد تجاری گزارشگر ارائه می کند ، لیکن معاملات با واحد های تجاری وابسته ای که سرمایه گذاریها درآن به روش ارزش ویژه در صورتهای مالی منظور شده است ، به عنوان معاملات با اشخاص وابسته ، جداگانه افشا می شود.

10- افشای اطلاعات زیر در خصوص اشخاص وابسته در یادداشت های توضیحی ضروری است :

الف) اطلاعات مربوط به معاملات :

- نام شخص وابسته ،

-  ماهیت رابطه با شخص وابسته ،

- شرح مختصرومفیدمعامله ،

- مبلغ معامله ،

- روش قیمت گذاری ،و

- ازرش منصفانه مورد معامله درمواردی که تفاوت آن بامبلغ معامله با اهمیت باشد.

ب- سایراطلاعات :

-مانده طلب از و یا بدهی به شخص  وابسته درتاریخ ترازنامه وذخیره مطالبات مشکوک الوصول مربوط ،

-مطالبات یا بدهی های حذف شده ازحسابها دردوره جاری

- وجود وهویت شخص وابسته کنترل کننده.

افشای اقلام با ماهیت مشابه باید بر اساس مجموع آنها صورت گیرد ،مگرآن که درک اثرات معاملات با اشخاص وابسته بر صورتهای مالی واحدتجاری گزارشگر مستلزم افشای آنها بصورت جداگانه باشد.

11-گزارشهای مالی میان دوره ای گزارشی برای یک دوره میانی است که شامل مجموعه کامل صورتهای مالی یا صورتهای مالی فشرده(حاوی صورتهای مالی اساسی وگزیده ای ازیادداشتهای توضیحی)است .

12-دررابطه با نحوه تهیه گزارش مالی میان دوره ای دو دیدگاه وجود دارد:

1- روش منفصل –در این روش هردوره میانی به عنوان یک دوره مالی مستقل تلقی میشودوعملکرد مالی هردوره میانی اساساًمشابه با دوره مالی سالانه است .براساس این دیدگاه ،برای شناسایی درآمدها وهزینه ها وانجام برآوردهادرپایان دوره میانی ،ازهمان اصول قابل اعمال برای دوره های مالی سالانه استفاده می شود.

2-روش متصل –دراین روش،هردوره میانی به عنوان بخش لاینفک دوره مالی سالانه تلقی
می شود. براساس این دیدگاه ،شناسایی درآمدها وهزینه هاوانجام برآوردهادر پایان دوره میانی ،با توجه به پیش بینی عملکرد مالی برای ما بقی دوره مالی سالانه ،صورت می گیرد. بنابراین یک قلم هزینه که ممکن است مربوط به کل دوره مالی سالانه باشد بر اساس زمان ،حجم فروش ،حجم تولیدیا مبانی دیگربه دوره های میانی تخصیص داده می شود.

13-طبق استانداردهای حسابداری ایران ،اقلام درآمدوهزینه بر اساس مبانی مشابه با مبانی تهیه صورت های مالی سالانه اندازه گیری وشناسایی می شود(روش منفصل).درصورتهای مالی میان دوره ای ،در رابطه با برخی اقلام درآمدو هزینه که ماهیت سالانه دارند(از قبیل مالیات بر درآمد)ابتدادرآمد یاهزینه برای کل سال برآورد شده وبر اساس آن ،سهم دوره میانی به نحو مناسب شناسایی می گردد.(روش متصل).

14-چنانچه واحدتجاری در گزارش مالی میان دوره ای مجموعه کامل صورتهای مالی را منتشرکند،شکل ومحتوای این صورتهای مالی باید با الزامات مندرج در استانداردحسابداری شماره 1با عنوان "نحوه ارائه صورتهای مالی "منطبق باشد.

15- چنانچه واحدتجاری در گزارش مالی میان دوره ای مجموعه صورتهای مالی به شکل فشرده را منتشرکند این صورت هاباید شامل صورتهای مالی اساسی طبق الزامات مندرج در استاندارد حسابداری شماره 1با عنوان " نحوه ارائه صورتهای مالی"وگزیده ای از یادداشتهای توضیحی طبق الزامات استاندارد حسابداری شماره 22با عنوان "گزارشگری مالی 
میان دوره ای"باشد.

16- گزارش مالی میان دوره ای حداقل باید شامل اجزای زیر باشد:

الف –ترازنامه

ب-صورت سودوزیان ،

ج-صورت سود وزیان جامع،

د-صورت جریان وجوه نقد،و

ه-گزیده ای از یادداشتهای توضیحی.

17-گزارش مالی میان دوره ای باید شامل صورت های مالی میان دوره ای برای دوره های زیر باشد:

الف) تراز نامه به تاریخ پایان دوره میانی جاری ، همراه بااقلام مقایسه ای به تاریخ پایان سال مالی قبل ، و

ب)صورت سود و زیان، صورت سود وزیان جامع و صورت جریان وجوه نقد برای دوره میانی جاری ، همراه با اقلام مقایسه ای برای دوره میانی مشابه سال مالی قبل و نیزاقلام مقایسه ای سال مالی قبل .

18- در آمدهای عملیاتی که به صورت فصلی ، چرخه ای یا موردی طی سال مالی تحصیل
می گردد و نیز  مخارجی که به صورت نا منظم طی سال مالی واقع می شود باید در همان دوره میانی به عنوان درآمد یا هزینه شناسایی شود که معیار های شناخت به کارگرفته شده برای تهیه صورت های مالی سالانه ، در آن دوره احراز گردد.

نکته  شماره ۱

چنانچه ثبت عملیات فروردین ماه و تراز افتتاحیه قبل از تاریخ پلمپ دفاتر قانونی باشد آیا اشکالی دارد چنانچه شرکت ۱۰۰% متعلق به دولت باشد چه حکمی دارد؟
ج – هرگونه ثبت عملیات در دفاتر بایستی بعد از پلمب دفاتر صورت گیرد و از این بابت تفاوتی بین شرکتهای دولتی و خصوصی وجود ندارد.چنانچه عملیاتی در دفاتر پلمب شده به تاریخ قبل از پلمب ثبت گردد مشمول مقررات تاخیر ثبت و پلمب خواهد بود.

نکته  شماره ۲

آیا در مواردی که عملیات بطور کامل در دفاتر قانونی ثبت می­گردد ولی اسناد با کامپیوتر صادر می‌گردند مودی مکلف به تسلیم گزارش سه ماهه می‌باشد یا خیر؟

ج – خیر زیرا سیستم به طور کامل مکانیزه نیست ضمن اینکه در آئین نامه تحریر دفاتر عنوان شده است مودیانی که از سیستم مکانیزه استفاده می نمایند حداقل بایستی ماهی یک بار خلاصه عملیات را در دفاتر روزنامه ثبت نمایند، بنابراین ثبت روزانه عملیات در دفاتر مشمول تسلیم گزارش موضوع قسمت اخیر ماده ۱۷ آئین نامه نحوه تنظیم و تحریر دفاتر قانونی ….. نخواهد بود.

نکته  شماره ۳

چرا با وجود غیر کاربردی بودن دفاتر روزنامه و کل اقدامی برای مکانیزه و یکنواخت نمودن ثبت عملیات مالی به عمل نمی آید؟

ج- هر چند عبارت غیرکاربردی بودن دارای مفهوم مشخص نمی باشد معهذا استفاده از دفاتر قانونی روزنامه و کل مادامی که قانون تجارت اصلاح نگردد الزامی خواهد بود.

نکته  شماره ۴

آیا اشتباه حسابداری که در خلال سال کشف نشده باقی بماند در سال بعد موجب رد دفاتر است؟

ج – طبق تبصره ماده ۱۱ و بند ۱۰ ماده ۲۰ آئین نامه تنظیم دفاتر (تبصره ۲ ماده ۹۵) موجب رد دفاتر است ولی با استاندارد حسابداری و اصلاح اشتباهات مغایر است.

نکته  شماره ۵

در صورتی‌ که  تراز افتتاحیه ( اختتامیه سال قبل )  دارای اشکال باشد ، آیا با ثبت تعدیلات ، دفاتر قابل قبول است ؟

ج – اگر تعدیلات مربوط به ارقام باشد مانند مانده بانک ها ، دفاتر رد می شود .

نکته  شماره ۶

عدم ثبت چه مواردی از اسناد حسابداری باتوجه به ماهیت حساب موجب رد دفاتر می­گردد؟

ج- به موجب بند ۲ ماده ۲۰ آئین نامه نحوه تحریر دفاتر عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز موجب رد دفاتر است.

نکته  شماره ۷

آیا اظهارنامه مالیاتی تعریف مشخصی دارد و آیا درج اسم به تنهایی در فرم مخصوص به معنی دادن اظهار نامه است؟

ج – اظهار نامه مالیاتی برای منابع مختلف مالیاتی طبق نمونه‌ای می‌باشد که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و در دسترس قرار می گیرد.

نکته شماره ۸

با توجه به مهلت ۴ماهه برای اصلاح حسابهای پایان سال، مودیان گزارش خلاصه عملیات سه ماهه خود را درچه زمانی باید ارسال نمایند؟

ج- حداکثر تا دهم بعد از سه ماه آخر(شرکتهایی که پایان سال مالی آنها منطبق با سال شمسی است حداکثر تا دهم فروردین)

نکته  شماره ۹

آیا عدم ارائه اظهارنامه موجب سلب معافیت می‌گردد در صورت ارائه اظهارنامه و عدم ارائه صورتهای مالی و دفاتر چگونه باید برخورد شود؟

ج- در کلیه مواردی که مودیان مکلف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند به استناد تبصره ماده ۱۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و سود و زیان در دوره معافیت، مانع از برخورداری از معافیت مقرر در آن سال خواهد بود.

لکن عدم ارائه صورتهای مالی با وجود تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر موجب تشخیص مالیات به طور علی الراس خواهد شد که در این صورت علاوه بر پرداخت مالیات بابت عدم تسلیم صورتهای مالی در موعد مقرر مشمول جریمه معادل ۲۰ درصد مالیات می باشد و چنانچه دفاتر خود را برای رسیدگی ارائه ندهد باید معادل ۲۰ درصد دیگر جریمه بابت عدم ارائه دفاتر پرداخت کند.

فرم های اظهارنامه الکترونیک عملکرد جهت تسلیم روی سایت www.tax.gov.ir قرار داده شده که این فرمها باقابلیت چاپ به عنوان پیش نویس و به منظور آماده سازی اطلاعات جهت ثبت در سامانه الکترونیکی اظهارنامه با قابلیت PDF قرار داده شده است.

همانطوریکه می دانید در سال های قبل شما باید اظهارنامه کاغذی را قبل از اظهارنامه الکترونیکی تنظیم می کردید و به حوزه های مالیاتی ارائه می دادید .

منظور از اظهارنامه کاغذی این است که در سنوات قبلی شما باید این اقدامات را برای ارائه اظهارنامه انجام می دادید :

• دانلود نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی از سایت سامانه عملیات الکترونیکی مودیان
• نصب و راه اندازی نرم افزار
• تکمیل اظهارنامه الکترونیکی
• تهیه پرینت پیش نویس اظهارنامه به همراه کنترل نهایی
• ارسال اطلاعات با امضا و یا بدون امضای الکترونیک
• در پایان چاپ نهایی اظهارنامه الکترونیکی عملکرد

نکته ای که ارائه دراظهارنامه امسال باید توجه داشته باشید لینک شدن سامانه ارسال اظهارنامه الکترونیکی با شماره اقتصادی است . بدین صورت که همه اشخاص حقیقی و حقوقی باید مرحله پیش ثبت نام در سامانه صدور شماره اقتصادی انجام داده باشند و کد رهگیری را دریافت کرده باشند ، در غیر اینصورت قادر به ارسال اظهارنامه الکترونیکی عملکرد نخواهند بود .

شایان ذکر است شرط ارسال اظهارنامه الکترونیکی برای مودیان حقیقی درج کد رهگیری پیش ثبت نام شماره اقتصادی و برای اشخاص حقوقی نام کاربری و کد رهگیری سامانه ثبت نام شماره اقتصادی می باشد.

لذا در صورتیکه تاکنون در این خصوص اقدامی ننموده اید در اسرع وقت نسبت به دریافت موارد ذکر شده (شماره رهگیری سامانه ثبت نام و یا نام کاربری) از سامانه صدور شماره اقتصادی اقدام نمایید.

همچنین کاربران عزیز با مراجعه به آدرس www.tax.gov.ir می توانند راهنمای تکمیل اظهارنامه مشاغل الف ، ب ، ج را دانلود کرده و پس از مطالعه دقیق نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام کنند .

به نظر می رسد سازمان امور مالیاتی کشور تمامی تلاش خود را برای راحتتر ارسال نمودن اظهارنامه الکترونیکی عملکرد بکار بسته است .

مطالب بیشتر...

مطالب آموزشی

fish   برنامه ای که به کمک آن براحتی و کاملا پویا می توانید محاسبه موارد زیر را انجام داده و فیش حقوقی را به ازاء کارکنان صادر نمائید: الف -نحوه محاسبه...
bimemaliyat در این مطلب به بیان موارد ، اقلام و عواملی که مشمول بیمه می شوند می پردازیم. فرض کنید یک شرکت خصوصی داریم که 30 کارمند دارد ، اگر روال کار شرکت قانونی...
fifoاستفاده از روش میانگین و fifo هر دو دارای مزیت های مشخصی بوده و به نظر نمی رسد که هر کدام از این روش ها نسبت به دیگری دقیق تر و یا دارای مزیت های چشمگیری...
nokate-mohem-mortabet-ba-taraz-name 1-ترازنامه اطلاعاتی را ارائه می کندکه به وسیله آن میتوان: الف) نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق مالکانه را محاسبه کرد. ب) ساختار سرمایه واحد...
arzبرخی از شرکتها علاوه بر ریال مجبورند برخی از معاملات خود را با ارزهای خارجی انجام دهند. به این معاملات، معاملات ارزی گفته می شود. از مهم ترین انواع...
7soal-va-javabe-mohem ۷ سوال مهم به همراه پاسخ های قانونی در مورد مالیات بر ارزش افزوده . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا مدیر یک شرکت با اطلاع از این سوالات و مشکلات ،...
dastorol-amale-anbargardaniالف – مرحله قبل از آغاز شمارش ۱- انبارگردانی موجودیهای جنسی از ساعت …….. صبح مورخ ……/………/…….۱۳ آغاز و در ساعت…………… مورخ ……/………/…….۱۳ خاتمه می یابد . ...
karte-bazargani كارت بازرگاني ،مجوزي است كه به دارنده آن اعم از شخص حقيقي يا حقوقي به موجب ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 1372/04/02 مجلس شوراي اسلامي اجازه داده مي...
maliat90نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای میباشد طبق ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر می...
doctors-package بسته ویژه تهیه اظهار نامه مالیاتی برای پزشکان انجمن حسابداران ایران با تجربه و چندین سال سابقه حسابداری، حسابرسی و همچنین تنظیم اظهارنامه های...
hesabdari-sanatiمنظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شده)چیست؟حسابداری صنعتی شاخه ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای...
sanatiحسابداری صنعتی چیست؟ حسابداری بهای تمام شده به شاخه ای ازحسابداری اطلاق می شودکه وظیفه اش جمع آوری مربوط به هزینه ها،محاسبه بهای تمام شده محصولات وخدمات...
download-treeبرای دانلود رایگان از فروشگاه مانیکا کلیک کنید